گنج و سفالهای دورهٔ ساسانى
مجسمه برنجى، مربوط به دوره ساسانى
پارچ، کشف شده درنهاوند، مربوط به دوره ساسانی،
سفال دورهٔ ساسانى بیشتر مربوط به محوطهها و بناها است و در قبور این دوره کمتر اثرى بر جاى نهادهاند. زیرا قبور این دوره استودانهایى است که اجساد را به منظور دفع فساد در فضاى باز بالاى صخرهها قرار دادهاند و سپس استخوانها را در منسوجى پیچیده و در این استودانها که از خمرهها و تابوتهاى سفالى یا چوبى ساخته شده بودند دفن کرده و در کمرهٔ کوهها، حفرهها و درون صخرهها یا خاک دفن مىکردند.
سفال دورهٔ ساسانى بیشتر از کاوشهاى مدائن (تیسفون)، کیش، دامغان، تخت سلیمان و شوش بهدست آمده و بهطورکلى سفال لعابدار و ساده این دوره ادامه روش سفالسازى دورهٔ اشکانى است. این سفالها با خمیرهٔ گل رس ورز داده شده و منقوش به خطوط کنده با طرح نیمدایرههاى درهم و برهم؛ منقوش به طرح قالب خوردۀ متنوع و محصور بین خطوط موازى و چهارخانه؛ داراى نوشتههاى قلم سیاه؛ لعابخورده به شکل کوزههاى دو دسته که این گروه ادامه سفالهاى دو دستهٔ دورهٔ اشکانى است؛ همچنین سفال با خمیرهٔ کائولن و لعاب قهوهای، سبز، آبى و سربى کمرنگ که بیشتر ظروف لعابدار دوره ساسانى از این گروه هستند و نیز سفال قالبخورده با نقوش برجسته و نیم برجسته لعابدار یا بدون لعاب که در دورهٔ اسلامى نیز این روش ادامه مىیابد.
رنگ سفالهاى نخودى مایل به قهوهاى و داراى سطوح متخلخل است. برخى از سفالینهها که کوزههایى دو دسته هستند به لعاب قهوهای، سبز، سربى و فیروزهاى آراسته شدهاند. در این ظروف برخلاف دورهٔ اشکانی، لعاب بهصورت نازک روى محصول سفالین را پوشش مىداد که هم بهصورت شفاف و هم مات وجود داشت.
سفالهاى کندهشده و قالبخورده یا لعابدار این دوره، آثار اولین مرحلهٔ تجدید حیات صنعت سفالگرى و لعابکارى متعالى و درخشان دوران اسلامى بهشمار مىروند
در این دوره از مواد شیشه معدنى و ترکیب آن با اکسیدهاى سرب، آلومینیوم، روی، سدیم و رنگیزههاى مس، کبالت، منگنز و غیره استفاده کرده و آنها را بهطور جداگانه گداخته و تغییر شکل دادهاند، سپس این ترکیب را سائیده، پودر آن را در آب حل کرده و بهعنوان لعاب روى ظرف کشیدهاند.
در دورهٔ ساسانیان علاوه بر هنر کاشىسازى هنر موزائیکسازى نیز متداول گردید. مخصوصاً پوشش دو ایوان شرقى و غربى بیشابور از موزائیک به رنگهاى گوناگون و تزئینات گل و گیاه و نقوش از اشکال پرندگان و انسان را در بر مىگیرد.
عصر ساسانى یکى از درخشانترین ادوار تولید و صنعت بهطور کلى در ایران است. در این دوره هنر و صنعت به اوج کمال خود رسید. از اختصاصات صنایع ساسانى ایجاد سبک و اسلوب جدیدى در تزئین نماى ساختمان با گچبرى و گل و گیاه است که داراى اصول موزون و نقشهاى تکرارى و تقارن است. هنرهاى کاشىکاری، معرقکاری، موزائیک و کاشىهاى لعابدار، در دورهٔ ساسانى به کمال رسید.
برای آشنایی با اسرار گنج یابی و آموزش دفینه یابی به کتاب های (پکیچ آموزش گنج یابی در ایران، چشم طلایی ، اسرار کاوش ، میراث زرین و به ویژه پکیچ آموزش گنج یابی در ایران) در فروشگاهی که لینک و بنرش در داخل وبلاگ وجود دارد، مراجعه کنید...
پکیچ آموزش گنج یابی در ایران کاملترین و تنها اثر منحصر به فرد است که تمام منابع موثق آموزشی و کاربردی را یک جا دارد.
آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)
تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...
دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)
دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...
دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)
دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...
دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج
کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...
نظرات شما عزیزان: